Toblerone är gott

Kom inte på någon bra rubrik så ja... ni får ett påstående istället.

Denna vecka och helg då... jo, jag har insett massa nya saker, även testat på nya saker, både trevliga och inte så trevliga saker. Vi börjar från början då
I tisdags hade jag DELF provet. Åkte in själv till Strasbourg och försökte hitta, hittade tillslut. DELF är alltså ett prov typ. Det är en förkortning för "Diplôme d'Etudes Langue Francais" och kan väl översättas bokstavligen "Diplom studier språket franska". DELFEN finns i olika nivåer, A1, A2, B1, B2, C1, C2. Som jag har förstått de som de flesta svenskar ligger på typ C2, alltså är det typ flytande. Jag skulle göra B1. Jag pratade med en tjej som hade bott i Frankrike tre år (!!) och som gjorde samma nivå som mig. Tidigare hade hon gjort både A1 och A2. Hon blev lite "shockad" när jag berätta att jag bara varit här i ett år och ska göra B1...

Så, provet bestod av fyra delar. Ett där man lyssnar (typ förstå när folk pratar sak), en där man ska typ ska läsa massa småtexter och pricka in rätt svar för de olika småtexterna, sedan fick man även läsa en längre text och svara på massa frågor om den texten. Sedan skulle man skriva en text och tillsist, efter lunchen, så skulle man prata med två kvinnor (eller ja, jag prata i alla fall med två kvinnor). Ni som är lite yngre, er kan jag säga att detta är typ som ett engelskt nationella men på franska.

Det ska alltså vara fyra olika "förståelser" (kan detta bättre på engelska än svenska...), typ hörförståelse, skriftföståelse (??), skrivaförståelse och prataförståelse. typ.

Jag får veta om typ 5 veckor hur det gick (och då är jag typ inte kvar i Frankrike, men jaja) eftersom saken ska tydligen ner till Frankrike och tillbaka.

Så det var tisdagen x)

Sedan så flöt veckan på som vanligt typ tills fredagen, då skulle de till att springa!

Skolan organiserar tillsammans med en annan organisation något som kallas "Course contre la faim" som kan översättas bokstavlign "spring mot hungern". Så, vi som springer (dvs alla i skolan utom de skadade med doktorintyg) ska ha någon som sponsrar oss för varje km vi springer. Sedan gick vi ner till en bana och sprang. Man skulle alltså springa(eller gå) så många varv som möjligt på typ 45 minuter. Jag sprang/gick 5 km!!

Sedan efterråt så märkte jag att jag hade blåsor under fötterna... alltså under fötterna, på typ trampdynorna. Trodde inte ens att det var möjligt... Sedan hela helgen har jag haft en helvetisk träningsvärk i båda vaderna...

Och igår så var det teater. Då kom de en äkta teatergubbe med äkta teaterljus och började bygga och förklara. Ganska coolt. Tydligen så ska dessa äkta teaterljus vara sjukt dyra..

Japp, vi håller på lite och äter varandra och så...


Oj så vi skratta åt den här bilden, hahahahahha


Det där ska föreställa gänget vi var i lördags men det var lite för mörkt x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0