Dag 3 - Vad är kärlek.

Shiet. Ja du...

Det finns olika sorters kärlekar, definitivt. Vänskaplig kärlek, föräldrar/barn kärlek, syskonkärlek, människa/djur kärlek och sâklart.. Partnerkärlek? Man/kvinna, man/man, kvinna/kvinna.

Men jag tror att kärlek är när man kan tänkas göra nästintill vad som helst för den man älskar. Men, man mâste inte kunna tänka sig att kunna dö för nâgon man älskar, man kan älska nâgon fastän man inte kanske vill dö för personen. Jag menar, om man är pâ en öde ö och ett sjömonster hoppar upp pâ ön och tar min kompis eller mama eller papa eller liknande, och det finns inget hopp, det finns absolut inget hopp att jag kommer kunna rädda personen, vi säger att personen redan är död, lockness kramade ihjäl personen, dâ kan jag ju älska personen fastän jag inte hoppar i vattnet till ära av personen. Fattar ni?

Men kärlek är även respekt. Man kan älska nâgon och det inte finns nâgon respekt i förhâllandet, men det är absolut inget sunt förhâllande. Som djur/människa respekt. Ta häst som exempel, man kan inte fâ en häst att älska en om man inte visar respekt. Och man älskar vanligtvis inte en häst som inte visar respekt (tecken pâ brist pâ respekt är om hästen t.ex. vänder rumpan mot en eller nafsar eller springer iväg när man ska fânga hästen i hagen).

Vi människor är lite annorlunda eftersom vi kan faktiskt nästan tänka oss att älska nâgon utan respekt i förhâllandet, detta utgör en av skillnaderna mellan djur och människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0