Ägg

Folk har ofta frågat mig om vad som är skillnaden mellan Frankrike och Sverige bortsett från språket. Jag har alltid haft jätte svårt att svara på den frågan eftersom... jag vet inte?

Det är en skillnad mellan Frankrike och Sverige, naturligtvis! Jag menar, det är ju en stor skillnad mellan Norge och Sverige så skillnaden mellan Frankrike och Sverige borde ju vara ännu större!

Igår dock så listade jag ut lite varför jag har svårt att svara på den frågan...

Igår så åt jag middag med mina värdföräldrar. Det blev pickplock med vad de hade i kylen typ. Mamman frågade om jag ville ha ett kokt ägg och jag svarade såklart ja. Sedan när jag skulle skala ägget så gick det i stort sett uselt... Men jag kunde ändå inte komma på varför till en början. Jag menar, ägg som ägg, det borde väl gå att skala? Om de går i Sverige så borde de ju gå i Frankrike, eller? Sedan insåg jag det... Detta ägg var ju varmt! (jag vet, det låter helt puckat) Ägget var så varmt att om jag höll det mer än typ... två sekunder så gjorde det sjukt ont och jag var tvungen att släppa det. Så, där är bl.a. en skillnad mellan Frankrike och Sverige, i Fr så sköljer de inte äggen i kallt vatten som vi gör i Sverige (eller i alla fall min familj) utan de bara tar äggen ur kastrullen och äter.

Men, när någon frågar "vad är skillnaden mellan detta land och de andra land?", de första som poppar upp i huvudet är ju inte ägg direkt...

De jag vill komma till är alltså: Det är en stor skillnad mellan SV och FR, men skillnaderna som utgör denna stora skillnad, är småsaker. Om någon skulle fråga skillnaden med England och Sverige så skulle folk säga "de kör på andra sidan vägen, de har pund, de äter massa pudding och fet mat" etc etc.

Men Fr kör på samma sida som oss, de har Euro vilket inte är så konstigt, de äter kanske inte direkt på samma sätt som oss, men ändå.

Så då vet ni, nästa gång ni frågar vad som är skillnaden, då svarar jag "de äter varma ägg" x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0