Tartiflette

Nu kommer detta bli ett ganska matigt inlägg :D


Min absoluta favoriträtt just nu, den är inte särskilt vacker, men oj så gott!


Tartiflette

(Länk)

Ser inte särskilt aptitretande ut va? Ser mest ut som en dagen eftersörja eller nått...

(Länk)

Men, jag måste säga, att den är extremt god!

(Länk)

Detta är alltså vad den innehåller:

2 Kilo potatis
Creme Fraiche
skivat bacon
lök
500 gr reblochon (en ost alltså)


Man gör såhär:

Ett lager potatis i en smörad ungsform, på det ett lager lök och bacon, sedan ett till lager potatis, och sedan lägger man potatisen på.
(Länk)

Så ser den ut innan man lägger in den i ugnen, 210 grader i ca 20 minuter, därefter klar att serveras!

Man äter sallad till. Kom ihåg dock, Frankrike gör sallad på ett lite annorlunda vis:

I Frankrike så tar man salladsblad, torkar dom i en salladslunga och sedan häller man salladen i en skål. På salladen häller man typ vinäger, rödvinsvinäger tror jag och så lite salt. Så serveras salladen. Man blandar alltså inte sallad med t.ex. gurka eller med tomater, utan alla grönsaker äts typ på samma sätt som salladen, man häller det enskilt i en skål och häller på rödvinsvinäger (eller nått). Även råa champinjoner.

Så, då var detta matiga inlägg slut. Jag vet inte om man kan hitta osten i Sverige (inte så troligt) och eftersom osten som min familj använde hette "ost till tartiflette" typ, så vet jag inte vad den heter annars... Brie funkar inte, inte rätt smak, tror det bara kommer bli äckligt (detta säger inte bara för att jag inte gillar brie, faktiskt).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0