Spender!

(Nu är jag visserligen några minuter försenad men ja)
Klockan har inte ens slagit tolv, och jag har redan spenderat 124 €, vilket motsvarar ca 1240 kronor... hehe

Nej men, som ni kanske vet (eller inte vet?) så ska jag åka till Paris i oktober (sista helgen för att vara korrekt). Det är IPK som ordnar det, det är även de som ordnar denna resa ner till Frankrike.
Så i oktober så ska jag spendera 4 dagar med andra som jag, alltså andra svenskar som befinner sig i Frankrike på samma sätt som jag, det ska bli skitkul!
Så, idag köpte jag tågbiljetterna till Paris.
De kostar inte sammanlagt 124 €, utan jag köpte även ett kort som kommer reducera priset på alla mina resor med tåg i Frankrike med mellan 20-50 %, och det är ju bra eftersom jag ska till Paris även i januari, sedan är jag ganska ganska sugen på att kanske sticka över till England... Fast, England är bara avlägsna tankar!

Tågresan till Paris kostade 49 € och är första klass, heheh! Det var bara 2 € dyrare att resa första klass, så varför inte :P
Tågresan tillbaka till Strasbourg kosta bara 26 €

Om man jämför med Sverige så är detta sjukt billigt! Jag menar, det är ca 50 mil till Paris, och detta är snabba tåg, så det tar bara 2 timmar och 20 minuter. Om man jämför med Sverige så, där kostar ett tåg från Stockholm till Göteborg antingen runt 300 kronor eller 700 kronor (har jag för mig). Om man tar den för 300 kronor tar resan ca 5 timmar och om man tar den för 700, då åker man med x200 och då tar resan 3 timmar. Så i Frankrike är det både billigare och snabbare!

Men nog om tåg!

I veckan fick vi våra skolfoton.


Bilderna på mig, inte särskilt smickrande. Det hela gick väldigt fort och man fick inte ha på sig glasögon...


Bild på klassen.

Här är hela paketet. Sammanlagt tre olika saker. Bild på klassen, individuella bilder på mig och typ som en kalender med mig. Ni kan nog inte gissa vad detta paket kostar... 8 €!!! Helt sjukt!
I Sverige kostar bilden endast på klassen kanske 150 kronor! Jag tänker definitivt köpa detta paket (hehe, har inte betalat än), eftersom det kommer bli ett bra minne från detta år!


Idag har jag inte bara spenderat pengar faktiskt! Idag har jag även varit... gratis? hehehe
Jag lånade fyra böcker! Resten av shopaholic serien, plus en annan bok (alltså inte ur serien) från samma författare. Sedan lånade jag även den där "blah blah halvindian" som jag talade om tidigare på franska. Jag läste första sidan i biblioteket och jag fattade faktiskt en del! :D
Så just nu har jag sex böcker som jag ska läsa ut inom en månad, underbart!
För jag håller på att läsa The Shining, lånade den från skolbibblan, sedan har jag även en e-bok på datan som heter "Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann", en himla flummig bok med många mord faktiskt, men det är även en bra historiebok faktiskt, hahaa

Kommentarer
Postat av: jaana ekholm

Big Spender

2010-09-25 @ 17:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0