Min skolvecka

Måndag börjar med två timmar franska med M. Wessler (tänker alltid på vessla). Dessa timmar är väldigt sega eftersom M Wessler pratar 90 % och skriver endast 10 %. Då han skriver, på svarta (gröna) tavlan skriver han typ som rubriker om vad han talar om. T.ex. så håller vi (dom) på att tala om en bok (som jag inte har läst). Varje gång vi diskuterar kring denna bok så skriver han t.ex. W ou le souvenir d'enfance (som boken heter) på tavlan, för att sedan berätta något om den i kanske tio minuter. Sedan skriver han kanske ”probleme 1” för att sedan prata om problemet i tio minuter. Ni kan ju fatta då att jag fattar inte ett piss av lektionerna eftersom det enda jag får är rubrikerna.

Efter det är det en timme med engelska, lätt engelska. Dessa lektioner ser typ ut såhär: Läraren, Ms Fauret, har gett oss en kort, väldigt lättläst liten text om någon unge i skolan. Denna text har vi nu bearbetat på alla sätt möjliga. Vi har t.ex. gått igenom varenda mening, vi har skrivit frågor, pratat om texten, vi har t.om. gjort som en liten pjäs som texten, denna text har vi alltså hållt på med nu i kanske... fyra veckor eller så. Denna text är något som vi i Sverige kanske skulle göra i sexan. Ms Fauret är också ganska opedagogisk och detta hjälper inte lektionerna. Hon frågar t.ex. en fråga på engelska, eleven förstår inte, då upprepar hon frågan (notera, fortfarande engelska), eleven förstår fortfarande. Då upprepar hon, och upprepar och ja, upprepar, typ tills en av elevens kompisar viskar frågan på franska. Då har det gått kanske tio minuter, då ska eleven svara på frågan också. Så eleven försöker svara, Ms Fauret rättar till och rättar till och ”tvingar” eleven att upprepa svaret. Upprepa tills det blir rätt. Sedan om vi (dom) har lärt oss något nytt ord ur denna fråga eller svar, då ska alla upprepa de nya orden som vi har lärt oss, en för en. Efter det har i stort sett hela lektionen gått (ja, jag överdriver liite).

Efter det är det matte. Finns egentligen inte så mycket att säga om matten. Han, M. Meyer, och jag, kan inte kommunicera. Inte för att vi försökt, vi ignorerar mest varandra. Matten är ganska enkel faktiskt, fastän det är mycket skrivuppgifter. T.ex. så håller vi på med Excell varje fredag, i stort sett exakt det vi gjorde i Fria förra året.

Sedan är det lunch och efter det ECJS, fråga inte vad det är, tack.

Just nu så vet jag att vi snackar om kvinnor i politiken genom åren. Så, jag antar att det är typ samhälle eller nått.

Efter det är det TPE. På svenska är det typ ”Prata och arbeta i grupp kring ett problem”. Våran grupp har typ bytt problem tre gånger. Första gången var det i tankarna att jämföra svenska och franska skolsystemet. Detta tyckte jag lät extremt bra, för då skulle även jag kunna hjälpa till, men nej, det var inge ”kul”... suck... sedan var det på tal om något med typ Oden (odin?) Tor och Freja och de där gudarna för det trodde min grupp att jag kan mycket om, heh. Men nu, nu är det om kvinnans roll i de fyra (är det inte fem??) världsreligionerna. När jag hörde det sa jag glatt ”De kan jag ganska mycket om, speciellt inom hinduismen eftersom jag har arbetat om det i skolan” sedan när vi snackade om lärarna så sa hon vidare till läraren ”Jenny kan mycket om hinduismen eftersom det bor tydligen väldigt många hinduer i Sverige”... ja, kommunikation var det va? Och, måste faktiskt bara säga, att jag sa mitt på engelska... så det är inte jag som sa fel på franska...

Efter två timmar TPE slutar vi. Då är klockan ca 17:25 och internatet är öppet. Vanligtvis då går jag och vilar en stund innan jag går till the ”Canteen” för att käka middag.

 

Tisdagarna börjar med ”Svår engelska” eller European Class som det egentligen heter. Det är typ historia på engelska. Det är en blandning mellan klasserna då det är en frivillig kurs och endast de som tror att de kommer fatta något är med. Jag pratar inte så mycket, utan det är mer när Ms Fauret tittar bedjande på mig när ingen annan kan, som jag öppnar käften. Till en början blev hon faktiskt förvånad ifall jag inte kunde svaret på de hon undrade! Som om jag pratade lika bra engelska (hon är engelsman tror jag) som henne bara för att jag kommer från Sverige! Nu så blir hon inte lika förvånad, som tur är.

Efter engelskan har vi historia på Franska. Det som är ganska komiskt är att vi håller på med samma sak på de olika språken, samma sak som vi gjorde i Fria förra året, dvs industriella revolutionen. Fast, på franska fattar jag inte mycket så jag sitter mest och antingen ritar eller skriver på svenska. Heh. Läraren där kallar vi Mme Bon, för hon säger bon (typ som bra på franska) i slutet av typ varannan mening. Seriöst. Emma räknade en gång när vi hade henne två timmar (tror jag, eller om det kanske bara var en timme!?) och jag kommer ihåg att det blev över 100 bon. Dock kommer jag inte ihåg det korrekta talet.

Efter det har vi fysik, vi har en ny lärare, hon har glömt två gånger nu att jag är svensk och inte fattar. Heh.

Efter det har alla barnen italienska, alla barnen utom jag. Därefter är det lunch och efter det har alla andra barnen italienska eller latin, alla barnen utom jag. Dvs typ tre timmar håltimme.

Efter det är det SVT, nej inte sveriges television, utan typ biologi. Där pratar vi om ögon. Första lektionen fick halva klassen (som tur inte jag) dissikera ögon. Efterråt frågade jag från vilket djur, visade sig vara från kanin...

Efter det har vi mitt öhm ”favoritämne” franska! Med M vessla! Ni måste förstå exakt hur död jag är på dessa lektioner. Brukar typ sova eller nått... Även denna dag slutar runt 17:25.

 

Onsdagar är chilldagar. Vi har bara två lektioner, historia (på franska) i två timmar och sedan två timmar gympa. På gympan gör vi samma sak varje gång och det är basketboll. Så kommer det vara till ca november, då kommer vi börja med badminton och göra det varje gång i tre månader, efter det är det dags för dans i tre månader, efter det är det meningen att läsåret ska vara slut, kul va? Nej inte direkt. Efter gympan är det lunch och därefter är vi lediga hela eftermiddagen. Internatet öppnar vanligtvis 13:00 men tydligen så kan det vara så att det inte öppnar, det är om de håller på med någon annan aktivitet istället... jag hoppas innerligen att det aldrig sker.

På onsdagar brukar jag göra så att jag går till internatet klockan 13:00, sedan sover, eller läser eller sitter jag vid datan. Sedan 15:30 har jag ”lektion” med en kvinna som heter Omani. Hon lär mig franska, enkel franska. Det går ganska bra faktiskt. Sedan 16:30 brukar jag gå tillbaka till rummet och antingen läsa, sova eller sitta vid datan igen. Klockan 18:00 är det middag.

 

Torsdagar är lite udda. Jag går från 8 till 18:30, ändå så har jag bara tre olika lektioner. Morgonen börjar med ”svår engelska”, european class. Efter det är det håltimme och sedan ”lätt” engelska. Efter det lunch och sedan håltimme. Efter det är det engelska ”obligatoire” med Ms Haby. Detta pågår i två timmar. Efter det är det teater i två timmar med Mme Haby. (Notera skillnaden). Detta med teatern innebär att jag äter middag senare, på internatet.

 

Fredagar är ganska chill faktiskt. Jag börjar nio, men får ändå ingen sovmorgon eftersom frukosten serveras 07:00 och internatet stängs 07:10. Om man inte är ute innan 07:10 blir man inlåst.

09:00 har jag franska med eleverna i Seconde, alltså de som är i årskursen under mig. Där får jag t.ex. översätta texter och så, alltså mycket roligare än franska med M Vessla. Tyvärr kan jag inte skriva denna lärares efternamn... men det är alltså inte Vesslan.

Den läraren är den enda läraren som inte kan engelska som faktiskt lovar prata med mig. Han hälsar på mig när vi går förbi varandra i korridoren (nej nej, inte alls särbehandling!).

Efter det är det två timmar franska med vesslan.

Efter det är det lunch och därefter matte och sedan, 14:10 är dagen slut! Jippie!

Enda problemet är väl bara att jag äger inget paraply och jag måste gå hem med en jätte väska, och Camille slutar inte förrän 17:00.... så ibland blir det att jag får helt enkelt vänta till 17:00 om jag vill ha skjuts hem.

Denna text blev ganska lång, fast samtidigt är ju veckan ganska lång så. :)


Kommentarer
Postat av: warnmark -hästblogg

Sv; Oj, haha. Det var inte en riktig ridskola utan mer som en 4h-gård. Skutans gård kanske den heter? :)

2010-10-02 @ 22:22:41
URL: http://warnmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0