Franska vs engelska

Hela livet har man fått inproppat att fransmän bara talar franska och att alla i Frankrike är dåliga på franska och att de inte vill lära sig engelska eftersom de är så nationalistiska. Visst, det är kanske sant, eller joo, det är sant att de flesta fransmän är dåliga på engelska. Skulle nog säga att de fransmän i min klass är lika bra på engelska som jag var på franska när jag först kom hit. Dvs de kan inte göra korrekta meningar och de har svårt att prata. Men det är ju inte så konstigt eftersom de har pluggat engelska lika länge som jag pluggat franska.

Sen har man väl också fått lite inproppat att England är så underbara för där pratar dom engelska och där man kan kommunicera utan problem vilket land man än kommer ifrån i stort sett. Då till själva frågan, är engelsmän verkligen så underbara?

Nej. Nu är det så att engelska råkar vara "universalspråket", men om man t.ex. skulle åka till England och tala engelska med stark fransk brytning, då är de allt inte så trevliga, så varför stör vi oss så mycket på att fransmännen inte vill lära sig engelska? Förstår ni min "point of view"? (haha, vad ironiskt ändå).

Detta ämne var faktiskt en av de första jag och Camille, min värdsyster, pratade om. Hon berättade att när hon och hennes klass åkte till England så var de jätte nonchalanta. Ifall hon eller någon av de andra franska eleverna sa något med något grammatiskt fel, då "förstod" tydligen inte engelsmännen helt plötsligt. Och jag kan intyga att Camille är bra på engelska, visst hon gör grammatiska fel, men man fattar ändå budskapet. Som jag och franska med andra ord.

Så, slutsatsen (oj oj, hatade att skriva slutsatser i skolan, nu skriver jag de frivilligt!) är att sluta hacka så himla mycket på Fransmännen om att de inte kan, inte vill lära sig engelska. I Frankrike så har de faktiskt inget engelsk inflytande i form av reklam eller liknande, de har faktiskt en lag som säger att de inte får använda utländska ord i form av media eller reklam eller nått. Alla tror att engelsmännen är så underbara, men det är för att de talar sitt hemspråk! Vi tvingas tala vårat andra språk och engelsmännen talar sitt moderspråk.

I Frankrike vill de tala sitt moderspråk, och egentligen, franska och Frankrike är ju så stort så det borde egentligen vara möjligt, tycker jag i alla fall. Visserligen inte lika stort som engelskan, men tänk på alla föredetta kolonier där de talar franska, det blir ganska många fransktalande människor i världen ändå.


Detta har visserligen inget att göra med utbytesstudent, men tycker ändå att det är värt att tänka på..!

Kommentarer
Postat av: jaana ekholm

hela livet! Eller hur.

2010-10-17 @ 13:30:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0