Sova...

Jag är trött, jag önska jag kunde gå och lägga mig nu, men det kan jag inte :(
Jag har inte packat, jag har inte ätit middag (vi åt sen lunch) och jag har inte läst ett piss ur Les Liaisons dangereuse. Detta suger, och jag har bara mig själv att skylla. Det suger ännu mer eftersom det är alltid skönare att ha någon annan att skylla på.

Imorgon är det skola och internatet igen. På tisdag är det bio med klassen, vi ska se en amerikansk film från 30 talet som heter Freaks. Kanske redan berättat om den? Skådespelarna är "äkta freaks" alltså s k missfoster (som t.ex. skäggiga damen, siamesiska tvillingarna etc etc), ni vet ju hur populärt det var med freakshows i amerika i slutet av 1800 början av 1900 talet.

Annars vet jag inte. Längtar till Sverige i alla fall, en sak som är säkert. Alltså inte så att jag längtar hem så, utan det skulle bara vara skönt om julen närmade sig liite fortare. Ska bli så sjukt kul att se alla igen. Längtar att gå på de snöiga gatorna i gamla stan och trängas bland folk som handlar julklappar i sista stund. Sedan ska det även bli urmysigt att träffa alla djuren igen, och alla människor också, men det behövs väl knappast nämnas.
Kommer även bli skönt att lix kunna göra vad man vill, inte fråga lov eller vänta på att någon annan ska åka någonstans. Bara sätta sig på en buss och bara vara. Fast ja, att sätta sig på en buss bara sådär kommer nog inte vara så enkelt eftersom det verkar som de blir likadan vinter som förra året, dvs SL funkar inte, alls.

Min värdfamilj blev lite smått chockade när jag sa det, att varje år har vi snö, och varje år har vi gigantiska problem med tågen. Värdmamman sa att här använder de salt, kanske inte naturvänligaste men effektivt. Varför använder inte vi salt? Om vi inte gör de..? Gör vi de? Men SL och SJ funkar ju inte hundra även när vi inte har snö heller, så det är väl bara något fel på dom. Här i Frankrike funkar tågen extremt bra och billiga är de oftast också, i alla fall jämfört med Sverige.

Jag undrar, ifall en människa flyttar hit, till Frankrike, från Sverige, när slutar människan att jämföra med Sverige? Jag vet att jag jämför hela tiden, speciellt Euron. Tänker nästan varje dag "aha, 23 €, det är ca 230 kronor". Om jag inte visste att det var ca 230 kronor, då skulle jag inte har någon koll på vad som var dyrt eller inte. Så, hur är det egentligen för människorna här då? Hur kommer det sig egentligen att vi vet vad som är dyrt för något? Mina tankar driftar när jag nämner detta till tulpanbubblan (eller vad den hette) i Amsterdam. När tulpaner blev lika dyra som hus. Tänk, en blomma, vars enda uppgift i världen är att se vacker ut (i alla fall ur människans synvinkel) och göra bin glada, vilket bin blir av typ vilken blomma som helst. Dessa blommor kostade förmögenheter. Lite udda faktiskt.

Nu känner jag att jag skrivit lite väl mycket, detta skulle, från början, bli en ganska kort text. Nu måste ag dock sluta skriva eftersom Baloo ligger och sniffar och gömmer halva datan under sitta stora huvud. Ser på mig med sina stora ögon. Nu tittar han konstigt på tangentbordet eftersom det låter konstigt när jag skriver. Hej då

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0