Klimat och väder

Tills för några dagar sedan har jag varit jätte orolig för vädret där nere. Jag har inte vetat om jag ska ta med mig vinterskor/vinterjacka, eller om min vinterjacka ens kommer räcka!
Grunden till denna orolighet, var att jag pratade med en tjej som sa att i Alsace (området där Barr ligger) är det kontinentalklimat (a k a Rysslandklimat), och att det alltså blir heta somrar och kalla vintrar.
Så, i alla fall när jag hör Rysslandklimat, då får jag en bild av -50 (överdrivet, jag vet, men ändå) och jätte mycket snö. Visst, jag vet att så blir det aldrig i Frankrike, men det är ju ändå på gränsen till Tyskland, och där är det ju kallt?

Så, jag sa det till mamma, och mamma sa det att Strasbourg ligger ju på samma längd (bredd??) grad som Paris och där blir det ju inte så kallt. Där får dom knappt ens snö!
Men det stillade ändå inte min orolighet tills jag kom på... att tjejen jag pratar med, hon bor ju i södra Frankrike, på gränsen till Spanien x)

Så, nu har jag kollat upp, och vädret är inte alls så "hemskt" som jag trodde! Nu hittade jag visserligen inte statistik för just Alsace eller Strasbourg, men jag hittade statistik för en tysk del som ligger också på samma längd (bred??) grad som Alsace.



Nu är kartan visserligen ganska suddig och dålig, men den visar i alla fall att vanligtvis blir det som kallast bara runt -5 grader och som varmast blir det ungefär 20 grader. Medeltemperaturen för hela året är runt 5-10 grader (vet inte riktigt vilken man ska följa?)

Så, då vet jag i alla fall att jag kan ta med min "vinterjacka", och slippa frysa :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0