Fransk Filmvecka

Den 16 augusti börjar den franska filmveckan på SVT2. De kommer visa en fransk film, med fokus på den s k Franska vågen här och här kan ni läsa mer om detta.

Jag tänkte visa och skriva lite om de filmer som de ska visa under dessa 5 dagar :)


Måndag den 16e augusti: À Bout De Souffle... (Till sista andetaget)

En film gjord 1960 och handlar om en man som har snott en bil bil och mördat en polis och försöker rymma till Rom tillsammans med sin flickvän.


Tisdag den 17e augusti: Cléo de 5 à 7 (Cléo från 5 till 7)

En film gjord 1961 och handlar om en sångerska som heter Cléo. Man får följa hennes liv mellan 17:00 till 18:30 den 21 juni i Paris.

Onsdag den 18 augusti: Tire-au-flanc 62 (Lätting i Lumpen)

En film gjord 1960 och handlar om en snobbig man som heter Jean som ska göra militärstjänst och till sin förvåning träffar han sin egen betjänt där.


Torsdag den 19e augusti: Le signe du lion (I lejonets tecken)

Gjord 1959 och handlar om en man som bor i Paris och får ett telegram om att hans rika faster har dött. I tron om att han fått ärva allt, ställer han till med en jätte fest för sina vänner.


Fredag den 20e augusti: Paris nous appartient (Paris - öppen stad)

Är gjord 1960 och handlar om en kvinna som går på en fest hos sin bror och hör att en spansk aktivist har dött.


Lördag den 21a augusti: Les quatre cents coups (De 400 slagen)

Den är gjord 1959 och handlar om en pojke som av sina föräldrar och lärare anses vara ett problembarn.


Jag vet själv inte om jag kommer titta på alla filmer, är personligen inte så super förstjust i filmer från detta årtionde. Men, jag tänkte att jag skulle i alla fall spela in filmerna, satt jag kan ge det en chans innan jag dömer :)

OBS(erva)!!!: Filmer går vid samma tid varje dag, alltså 22:35

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0